Intreprinderile si organizatiile depind de trei resurse cheie: fizice, financiare si oameni. Cea din urma, insa, joaca un rol vital intr-o companie. Dar, pentru ca gestionarea angajatilor sa fie eficienta si profitabila, este necesara implementarea unei strategii detaliate si complexe, care sa creeze loialitate fata de companie si munca in sine. Asadar, rolul departamentul de HR este esential, in primul rand pentru bunastarea angajatilor, cat si pentru succesul strategiei de afaceri.
Cuprins
1. Resurse umane: Scurt istoric
Inainte de evolutia resurselor umane la standardele actuale, conditiile de lucru erau de cele mai multe ori grele si puneau adesea viata lucratorilor in pericol, iar tensiunea dintre nevoia de protectie fizica si productia mai mare era in crestere, epoca medievala fiind unul dintre cele mai dure exemple in acest sens.
Istoria moderna a resurselor umane a inceput odata cu Revolutia Industriala Britanica. Infiintarea marilor fabrici a crescut semnificativ cererea de forta de munca din secolul al XVIII-lea, iar dezvoltarea rapida a noilor inventii si abordari industriale de lucru a schimbat lumea dramatic. Productia rapida si ieftina a devenit o prioritate pentru multe industrii. Insa, fabricile nu aveau o legislatie dupa care sa se ghideze, astfel ca angajau mii de muncitori care lucrau cel putin 15 ore pe zi. Acest lucru a devenit curand o problema in ceea ce priveste eficienta muncitorilor, astfel ca multe fabrici au inceput sa introduca programe de sustinere a angajatilor care sa le sporeasca satisfactia si confortul.
Mai mult, guvernele au intervenit, de asemenea, prin introducerea in campul muncii a unor drepturi fundamentale ale omului, precum si legislatia privind siguranta in timpul lucrului. Astfel, perceptia asupra a ceea ce reprezinta un loc de munca a inceput sa se schimbe odata cu realizarea ca muncitorii nu erau marionete, ci oameni cu nevoi emotionale si psihologice.
In urma cu un secol, au aparut primele forme teoretice de resurse umane, care si-au sporit eforturile in ceea ce priveste formarea interna si colaborarea cu sindicatele pentru a dezvolta pachete de compensare mai puternice si protectie. Astfel, capitalul uman a devenit sinonim cu importanta cunostintelor si aptitudinilor pe care le inglobeaza un individ in influentarea cresterii economice.
La inceputul anilor '60, teoriile motivatiei umane, printre care Teoria celor doi factori a lui Frederik Herzberg si Teoria autodeterminarii lui Ryan si Deci, au inceput sa transforme ideile traditionale in ceea ce priveste locul de munca. In aceasta perioada ia nastere HR-ul modern, gratie unui nou curent care includea managementul organizational si psihologia industriala.
Astfel, campul muncii era completat de o ramura care avea sa devina esentiala in scurt timp, acordand mai multa atentie nevoilor angajatilor de realizare, avansare si recunoastere prin potrivirea naturii muncii in sine cu abilitatile si interesele unei persoane.
2. Ce inseamna resurse umane?
Deci, care este rolul departamentului de resurse umane? In principiu, HR-ul se ocupa de aspecte precum recrutarea, salarizarea, politicile de ocupare si beneficiile la locul de munca. Mai mult, reprezentantii departamentului pot actiona adesea ca intermediari pentru angajati si manageri si pot clarifica informatii de baza despre companie, cum ar fi concediul de maternitate sau cel medical. Insa o agentie de HR cu perspective catre viitor, precum Human Source, poate avea un rol si mai avansat - acela de a crea o cale catre succesul afacerii prin dezvoltarea unor strategii pe termen lung si implementarea procedurilor de formare si instruire a angajatilor.
Responsabilitatile departamentului de resurse umane pot fi impartite in trei domenii: individual, organizational si cariera. Managementul individual presupune ajutarea angajatilor sa-si identifice punctele forte si punctele slabe si sa contribuie cat mai eficient la productivitatea companiei. Aceste sarcini sunt indeplinite printr-o varietate de activitati, precum revizuirea performantei si instruire.
Dezvoltarea organizationala se concentreaza pe promovarea unui sistem de succes care sa maximizeze resursele umane. In cele din urma, HR-ului ii revine responsabilitatea de a ajuta personalul cu potential sa se dezvolte in cadrul companiei, prin instruire regulata si oportunitati de dezvoltare in cariera.
3. Departamentul de resurse umane si rolul acestuia in companie
Departamentul de resurse umane se ocupa cu managementul si dezvoltarea angajatilor dintr-o organizatie. In mod traditional, resursele umane se concentrau pe angajare, concediere si revizuirea anuala a salariilor. Insa, in ultimele decenii, principiile resurselor umane au cunoscut o revizuire, acoperind o misiune mult mai larga in prezent.
Asadar, atributiile departamentului de resurse umane includ:
- Procesul de recrutare, care include interviu, testare si revizuirea CV-ului. Gasirea angajatului ideal este unul dintre cele mai importante aspecte din domeniul HR;
- Procesul de angajare si efectuarea contractului de munca conform legislatiei in vigoare, dar si a politicii companiei. Acesta se refera la intreaga experienta de angajare si ghidare a unui nou recrut, aspecte care il ajuta sa se adapteze la cultura organizatiei. O buna integrare maximizeaza angajarea si creste retinerea.
- Gestionarea salarizarii si asigurarea ca angajatul isi primeste plata la timp, dupa un etalon corect si adaptat productivitatii si timpului petrecut la locul de munca;
- Intruire si dezvoltare personala. Managementul performantei, instruirea si dezvoltarea reprezinta o mare parte a resurselor umane. Un sistem eficient de management al performantei permite managerilor sa ofere asistenta angajatilor si sa ii descopere pe cei talentati si cu potential.
- Respectarea legislatiei muncii. Expertii HR de la Human Source sunt mereu la zi cu schimbarile legislative, asigurand angajatilor un mediu sigur din acest punct de vedere;
- Crearea unui mediu de lucru sigur. Protectia muncii este un domeniu esential pentru bunastarea personalului, deoarece au siguranta ca-si pot desfasura activitatea intr-un spatiu care sa ofere siguranta si protectie;
- Dezvoltarea unei culturi de afaceri pozitive prin imbunatatirea angajamentului si productivitatii angajatilor. Satisfactia la locul de munca si pastrarea personalului sunt aspecte care definesc succesul in afaceri;
- Bunastarea psihologica a angajatilor si asigurarea ca acestia sunt tratati corect la locul de munca.
4. Obiectivele managementului resurselor umane
Rolul practicilor HRM este de a gestiona oamenii din cadrul unui loc de munca cu scopul de a sustine misiunea companiei si a ajuta la consolidarea culturii interne. Atunci cand sunt eficientii, managerii de resurse umane pot ajuta la recrutarea de noi profesionisti care au abilitatile necesare pentru a atinge obiectivele companiei, precum si la formarea si dezvoltarea personalului pentru a indeplini obiectivele.
O companie este reprezentata de angajatii sai, ceea ce face din managementul resurselor umane o parte cruciala a mentinerii sau imbunatatirii sanatatii afacerii. In plus, managerii de resurse umane pot monitoriza starea pietei muncii pentru a ajuta organizatia sa ramana competitiva.
Cum functioneaza managementul resurselor umane? Raspunsul este foarte simplu: prin profesionisti dedicati domeniului, care sunt responsabili pentru executarea de zi cu zi a functiilor legate de managementul resurselor umane sau, pe scurt, MRU.
Obiectivele MRU pot fi impartite in patru mari categorii:
- Sociale: adoptarea unor masuri care sa raspunda nevoilor si provocarilor companiei si ale angajatilor sai. Aceasta include aspecte care tin de drepturile omului, precum sanse egale si remunerare corecta, indiferent de gen, orientare sau nationalitate;
- Organizationale: actiuni care ajuta la asigurarea eficientei organizatiei pe termen lung, precum furnizarea de instruire, angajarea personalului potrivit sau mentinerea unor rate ridicate de pastrare a angajatilor;
- Functionale: asigurarea ca obiectivele companiei de HR sunt aplicate si indeplinite;
- Personale: resurse utilizate pentru sustinerea obiectivelor personale ale fiecarui angajat, precum oferirea de oportunitati pentru educatie sau dezvoltarea carierei.
De obicei, MRU poate cuprinde un intreg departament in cadrul fiecarei organizatii, care poate varia in marime si structura. Organizatiile mai mari pot defini roluri mai specializate, cu angajati individuali dedicati unor functii precum recrutarea, gestionarea talentelor, beneficii si multe altele.
Iata care sunt avantajele managamentului resurselor umane:
- Strategie pe termen lung. HRM are rolul de a imbunatati linia de jos a companiei, prin crearea unei strategii durabile, care sa declanseze rezultate pozitive si succes organizational;
- Misiune si obiective: Cand este gestionat strategic, managementul HR contribuie la valorile si obiectivele unei organizatii. Acest lucru ajuta la modelarea si definirea rolurilor angajatilor in cadrul companie;
- Branding intern: Una dintre responsabilitatile HRM este aceea de a crea un brand pozitiv al companiei. Potrivit unui studiu, construirea unei culturi a companiei ajuta la atragerea de candidati calificati si din medii diverse, sa sustina recomandarile angajatilor si sa atraga persoanele potrivite pentru rolurile vacante.
- Mediu de lucru placut: Un mediu de lucru favorabil in cadrul organizatiei, care sa asigure toate cele necesare personalului, de la spatii sanitare igienice, pana la echipamente de protectie si amenajari eficiente.
- Gestionarea conflictelor: Polemici si discutii aprinse pot aparea in orice mediu de lucru, insa, uneori, acest lucru poate duce la conflicte. Rolul MRU este acela de a ajuta la dezvoltarea relatiilor eficiente intre angajati, care sa ajute la sustinerea misiunii companiei;
- Cultura organizationala: MRU are impact asupra culturii organizatiei si are un rol cheie de jucat in asigurarea faptului ca aceasta continua sa aiba rezultate pozitive. Un manager HR ajuta, astfel, la modelarea culturii organizatiei.
Pe scurt, HRM ofera cele mai bune servicii si sisteme care genereaza profit si sinergie in echipa. Acest lucru este necesar deoarece muncitorii au nevoie de anumite drepturi pentru a fi luati in considerare pentru un loc de munca, dar si de motivatie psihologica, inclusiv autonomie, scop si maiestrie pentru a excela in munca lor. Este recunoscut pe scara larga faptul ca dezvoltarea individuala si cea de grup a personalului contribuie la o mai buna implicare a acestora, dar si la cresterea productivitatii si la o cultura mai pozitiva.
In ziua de astazi, rolul resurselor umane a devenit mai complex ca niciodata. Tehnologia noua si emergenta a schimbat accentul asupra sarcinilor administrative si de gestionare a personalului. Departamentele de resurse umane moderne sunt, astfel, constant orientate spre viitor printr-o reconsolidare a culturii interne.
Drept urmare, politica de resurse umane are la baza gestionarea angajatilor si asigurarea ca acestia sunt fericiti la locul de munca si ca vor continua sa ramana si in viitorul apropiat. Intelegerea nevoilor, dorintelor si motivatiilor unei forte de munca diverse si multigenerationale a determinat resursele umane sa atraga si sa pastreze angajatii cu dorinta de performanta. Asadar, daca si tu doresti sa beneficiezi de avantajele MRU, nu ezita sa contactezi Human Source pentru mai multe detalii despre oferta potrivita nevoilor tale!
Surse foto: Shutterstock.com, Pexels.com.