Somajul tehnic - Prevederi legislative si conditii de aplicare conform Codului Muncii

Legislatia muncii din Romania este in concordanta cu cea de la nivel mondial, inclusiv in ceea ce priveste respectarea drepturilor angajatilor. In ultimii 30 de ani, institutiile cu rol legislativ din tara au dat mai multe legi si ordonante prin care s-a urmarit ca drepturile angajatilor sa fie respectate intocmai de catre angajator. Una dintre aceste prevederi este cea referitoare la suspendarea temporara a contractului de munca, situatie mai cunoscuta sub denumirea de somaj tehnic. Situatia este cu atat mai actuala cu cat pandemia din ultimii ani a facut ca numeroase firme sa nu poata sa-si desfasoare in mod normal activitatea din motive epidemiologice, ceea ce, de multe ori, s-a tradus in practica prin obligatia incetarii activitatii pentru o perioada mai scurta sau mai lunga de timp.

In articolul de mai jos vei afla ce este somajul tehnic si care sunt actele cu caracter legislativ ce reglementeaza aceasta situatie economica. De asemenea, vei afla care sunt conditiile ce trebuie respectate atat de angajator, cat si de angajat, astfel incat plata salariilor sa fie facuta in mod legal, precum si care sunt avantajele si dezavantajele somajului tehnic.

1. Ce este somajul tehnic?

Activitatea economica a diverselor firme poate fi afectata de anumiti factori, care impiedica desfasurarea normala a unor operatiuni, putandu-se ajunge pana la intreruperea totala a acestora pentru o perioada mai scurta sau mai lunga de timp. Pentru protejarea angajatilor care sunt in pericol sa-si piarda locul de munca si sa aiba contractul de munca intrerupt, statul a introdus posibilitatea sa-si opreasca activitatea pentru un timp, dar sa obtina in continuare un venit ce le va permite desfasurarea normala a vietii.

Astfel, daca o unitate economica nu are de munca pentru angajatii sai, ii poate trimite acasa, platindu-le un salariu mai mic. La disparitia problemelor cu care se confrunta firma, angajatii aflati la dispozitia angajatorului se pot intoarce automat la munca, reluandu-si obligatiile obisnuite.

1.1. Prevederi legislative despre somajul tehnic

Primele preocupari legislative din Romania in ceea ce priveste reglementarea suspendarii temporare a contractului de munca au fost facute in 1992, cand prin legea numarul 112 Parlamentul a ratificat o Conventie internationala ce proteja angajatii impotriva somajului. Prin acest gest statul roman se obliga sa ia o serie de masuri care sa micsoreze sansele ca persoanele angajate sa devina someri in cazul in care firma angajatoare are anumite probleme temporare.

Aceste angajamente s-au concretizat in anul 2003, cand prin legea numarul 53 a fost adoptat Codul Muncii, document legislativ ce preciza in articolul 52 conditiile aplicarii somajului tehnic. In acest document se prevedea ca angajatorul este obligat sa ii plateasca angajatului o indemnizatie ce reprezinta cel putin 75% din salariul de baza obtinut pana in acel moment, cu conditia ca salariatul sa ramana la dispozitia patronului ce poate decide in oricand intoarecerea la locul de munca. Tot aici se stipuleaza ca pe durata somajului tehnic continua sa fie aplicate toate drepturile si obligatiile existente de ambele parti pana la momentul introducerii sale.

Codul Muncii din 2003 a fost modificat in ceea ce priveste somajul tehnic prin legea numarul 40 pe 2011, ce aduce o serie de precizari suplimentare in legatura cu conditiile in care se poate apela la aceasta forma de somaj. De exemplu, se prevede ca motivele ce pot duce la aplicarea lui sunt cele economice, tehnologice, structurale sau similare. Decizia este doar a angajatorului, angajatii neavand niciun cuvant de spus in ceea ce priveste oportunitatea situatiei.

O alta precizare importanta este ca decizia introducerii somajului tehnic nu poate fi arbitrara, doar pe motivul reducerii unor cheltuieli. In acest caz poate aparea posibilitatea ca angajatorii sa solicite in instanta plata drepturilor la valoarea prevazuta in contractul de munca.

Incepand cu anul 2020, in conditiile in care pandemia de Covid-19 a modificat profund viata economica din Romania, autoritatile au realizat o serie de documente legislative prin care urmareau sa protejeze pe angajatii care nu-si pot desfasura activitatea normal, din pricina masurilor luate pentru prevenirea transmiterii bolii. Avand in vedere numarul mare de persoane aflate in aceasta situatie, statul roman a decis ca plata somajului tehnic sa fie facuta nu de catre angajator, ci de catre stat, din Fondul asigurarilor sociale.

1.2. Somajul tehnic in situatii economice obisnuite

In situatiile economice obisnuite, necesitatea intreruperii activitatii unei firme poate aparea, de regula, in anumite conditii, cum ar fi lipsa materiei prime, a cererii produselor, nevoia retehnologizarii liniilor de productie etc. In astfel de situatii angajatorii ar putea sa se afle in postura de a concedia un numar mai mic sau mai mare de angajati, ceea ce, bineinteles, nu este de dorit, deoarece in momentul in care va inceta problema, este posibil ca angajatii concediati sa fi gasit un alt loc de munca. Pentru a nu aparea aceasta situatie, patroniii au posibilitatea sa trimita acasa angajatii, platindu-le minim 75% din salariul obtinut anterior. Salariatii trebuie, in schimb, sa stea la dispozitia angajatorului non-stop, decizia incetarii somajului tehnic apartinand doar acestuia din urma.

1.3. Somajul tehnic in perioada starii de alerta

In perioada starii de alerta, cauzate in prezent de virusul Sars Cov 2, exista numeroase imprejurari in care diversele activitati economice sunt obligate sa-si inceteze temporar productia, ca urmare a intrarii in carantina a angajatilor sau a imposibilitatii desfasurarii muncii din cauza restrictiilor impuse de statul roman. In aceasta situatie angajatorul nu are nicio vina, asa ca statul roman a decis sa plateasca salariul angajatilor ce se afla in somaj tehnic.

Astfel, prin mai multe acte normative adoptate in ultimii doi ani au fost introduse masuri care sa protejeze proprietarii firmelor si angajatii deopotriva. Cei din urma vor primi in perioada in care nu-si pot desfasura activitatea o indemnizatie de maxim 75% din castigul salarial mediu brut prevazut pe anul in curs. Platile vor fi facute de catre stat, de la bugetul asigurarilor sociale. Patronii pot suplimenta daca doresc indemnizatia. Calculul indemnizatiei platite in aceasta perioada este usor de realizat. Legea prevede ca indemnizatia trebuie sa fie in cuantum de 75% din salariul mediu brut pe tara. Conform legii bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2022 valoarea salariului mediu brut este de 6095 de lei, asadar, indemnizatia de somaj tehnic suportata de stat este de maximum 4571 de lei brut.

Pentru obtinerea sumelor de bani ce vor fi platite ca indemnizatie de somaj tehnic, se vor depune la Directiile Judetene ale Serviciilor Fortelor de Munca declaratie pe propria raspundere si lista a angajatilor ce vor beneficia de aceasta indemnizatie. Dupa confirmarea legalitatii si a indeplinirii conditiilor in cel mult 15 zile statul va depune banii in conturile precizate. La cel mult 3 zile dupa primirea banilor, angajatorul este obligat sa plateasca salariatilor sumele datorate. Legea precizeaza ca situatia nu se aplica bugetarilor, in legatura cu acestia conditiile fiind diferite.

2. Conditiile de acordare a somajului tehnic

Pentru a nu aparea situatii abuzive, care sa afecteze angajatorii, angajatii si statul roman, documentele legislative au prevazut ce conditii trebuie sa fie intrunite pentru ca plata sumelor datorate sa fie facuta corect si nicio parte sa nu aiba de suferit. Exista doua situatii distincte in ceea ce priveste conditiile de aplicat, diferenta fiind data de motivul intreruperii activitatii. Daca acesta este strict economic, se aplica un set de conditii specifice, iar daca intreruperea este cauzata de conditiile epidemiologice, se aplica un alt set de reguli.

2.1. Conditii pentru angajatorii ce vor sa acorde somajul tehnic

Angajatorii care vor sa intrerupa temporar activitatea din motive economice trebuie sa ia aceasta decizie avand o motivatie reala si nu una de oportunitate a profitului. Legea 40/2011 prevede explicit ca intreruperea temporara a activitatii trebuie sa fie determinata strict de aparitia unor motive economice, tehnologice sau structurale.

Pentru a veni in ajutorul acestuia se poate decide somajul tehnic, fie pentru intreaga unitate, fie pentru anumite compartimente, dar nu doar pentru anumite categorii de angajati, ca de exemplu cei cu salarii foarte mari. Daca nu se respecta aceste conditii, angajatorul este susceptibil de a fi dat in judecata, instantele putand decide daca masura este legala sau nu. Legea nu prevede o durata minima sau maxima a somajului tehnic, pornindu-se de la ideea ca plata unui salariu fara a se presta vreo munca este suficienta pentru a-l face pe patron sa ia masuri cat mai rapide pentru a relua munca normala.

In perioada suspendarii contractului de munca se vor pastra toate prevederile aflate in contractul colectiv de munca negociat, fie direct, fie prin intermediul unei firme de resurse umane specializata in astfel de operatiuni. Acest lucru inseamna ca vechimea nu va avea de suferit, cotizatia la fondul de pensii va continua, asadar, somajul tehnic nu afecteaza pensia, iar concediile medicale si de maternitate vor putea fi luate in mod normal, in acest caz plata facandu-se de la bugetul de stat. De asemenea, toate impozitele si contributiile catre stat vor continua sa fie platite, cu exceptia contributiei asiguratorie pentru munca.

2.2. Conditii pentru angajatii ce se afla in somaj tehnic

Angajatii ce intra in somaj tehnic trebuie sa indeplineasca o serie minima de conditii, in principal, fiind vorba despre obligativitatea ramanerii la dispozitia angajatorului. Acesta din urma poate decide oricand, fara a necesita o perioada prealabila in care sa anunte angajatul, intreruperea somajului tehnic si intoarcerea la munca. Totusi, persoanele aflate in aceasta situatie pot desfasura si alte activitati in aceasta perioada prin cumulul unor functii, neexistand o interdictie in acest sens.

3. Avantajele si dezavantajele somajului tehnic

Introducerea in legislatia romaneasca a somajului tehnic a avut drept scop oferirea unor avantaje de care se pot bucura toate partile implicate. Atat angajatorul, cat si angajatul si chiar statul roman au de castigat daca in locul intreruperii contractului de munca acesta se suspenda doar pentru o perioada mai lunga sau mai scurta de timp. Prin aplicarea acestei prevederi numarul somerilor este tinut sub control, iar statul roman nu va fi nevoit sa cheltuiasca prin plata indemnizatiei de somaj pentru persoanele ce si-au pierdut locul de munca. In perioada platii somajului tehnic angajatorul va plati catre stat toate datoriile, precum cele pentru pensie, somaj, asigurari sociale, asigurari de sanatate, impozit pe salariu etc.

Angajatorii au si ei de castigat in urma aplicarii acestei prevederi. Este cunoscut faptul ca mai ales in anumite domenii angajatii buni si experimentati sunt greu de gasit. Patronii au, astfel, tot interesul sa pastreze astfel de persoane, chiar daca nu au de munca pentru o perioada de timp. Contractul de munca nefiind oprit, ci doar suspendat, face ca la finalul intreruperii activitatii, angajatii sa se intoarca la vechiul job.

Angajatii sunt incurajati sa ramana loiali unei anumite firme daca ea trece printr-o situatie dificila. Salariul lor obisnuit este, intr-adevar, micsorat cu 25%, dar aceasta suma ar putea fi suficienta pentru desfasurarea normala a vietii, avand in vedere ca lucratorii raman acasa, unde se pot odihni sau unde pot desfasura diferite activitati gospodaresti.

Un alt avantaj de care se pot bucura angajatii este acela ca in perioada somajului tehnic vor avea in continuare toate drepturile prevazute in contract, vechimea neavand de suferit si nici concediul de odihna. Ei nu trebuie sa depuna niciun formular la Oficiul Fortelor de Munca, toate actele trebuind sa fie intocmit de angajator. Un mic impediment ar fi, intr-adevar, faptul ca somajul tehnic inseamna prelungirea perioadei de proba cu un numar de zile echivalent cu perioada in care acestia au stat acasa.

In concluzie, partile implicate in activitatea economica, angajatii si angajatorii, trebuie sa cunoasca prevederile legislative cu privire la aplicarea somajului tehnic pentru a se putea bucura de avantajele oferite daca vreo situatie dificila apare in ceea ce priveste desfasurarea activitatii economice normale.

Surse foto:

shutterstock.com

ro.pinterest.com

Share:
Build your future © 2017 Human Source. Toate drepturile rezervate.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram