Integrarea la locul de munca: importanța procedurii și etapele sale

Integrarea noilor angajati in companie este adesea dificila si neproductiva. O procedura clara si eficienta in acest sens poate sa faca diferenta intr-o firma. In schimb, lipsa unui asemenea program nu numai ca poate genera confuzie si incertitudine pentru noul venit, dar poate intarzia si momentul in care acesta va incepe sa dea randamentul necesar.

Pentru a preveni acest lucru, este indicat sa se aplice in firma un proces numit onboarding, care sa permita integrarea angajatului in companie intr-o maniera ordonata, progresiva si proactiva.

Cuprins

  • Importanta integrarii la locul de munca
  • Procedura de integrare a noilor angajati si etapele sale
  • Sfaturi si recomandari pentru integrarea cu succes a personalului nou angajat

1. Importanta integrarii la locul de munca

Procedura de integrare la locul de munca este esentiala atat pentru angajat, cat si pentru angajator. Diminueaza incertitudinile si eventualele indoieli, pentru ca nou venitul sa se simta integrat in echipa si in companie cat mai repede. Totodata, cu cat incorporarea lucratorului este mai rapida si mai eficienta, cu atat mai repede vor veni si rezultatele, care vor fi cele asteptate.

De retinut ca aceasta procedura se poate aplica pentru orice fel de loc de munca sau departament, indiferent de functie sau experienta anterioara a angajatului. De regula, etapele onboardigului ii sunt aduse la cunostinta noului angajat de catre manager sau se pot introduce in pachetul de „bun venit” care ii este oferit (in cazul in care acesta exista).

2. Procedura de integrare a noilor angajati si etapele sale

Etapele procedurii de integrare pot parea acum numeroase, insa, cand le vei pune in aplicare, vei observa ca lucrurile se misca destul de rapid. Procesul de integrare este recomandat sa fie aplicat atat in cazul persoanelor angajate pentru o perioada lunga de timp, in urma procesului de recrutare si selectie a personalului, cat si in cazul persoanelor care ajung in firma ta pentru o perioada scurta de timp, in urma procesului de leasing de personal.

1. Un onboarding eficient incepe cu o planificare buna. Aceasta trebuie sa aiba loc inainte de procesul de recrutare si selectie. De obicei, este facuta de managerul departamentului pentru care se fac angajarile, alaturi de departamentul de resurse umane.

2. Prezentarea companiei: este important ca noul venit sa cunoasca mediul in care isi va desfasura activitatea. In prima zi, este recomandata efectuarea unui tur al firmei. Ulterior, vor fi planificate intalniri cu persoanele cu care va lucra, prezentandu-se ordinea ierarhica.

3. Numirea unui indrumator/ mentor: acest lucru va facilita integrarea angajatului. Persoana care il va asista va fi numita de manager si trebuie sa ofere ajutor in situatiile in care persoana nou venita are nelamuriri sau intrebari suplimentare.

4. Prezentarea regulamentului intern: este o etapa care poate sa inceapa chiar din timpul procesului de recrutare. Se vor prezenta procedurile de lucru, programul, pauzele si normele de conduita profesionala. Trebuie sa fie finalizata pana la sfarsitul primei zile de lucru.

5. Obiectivele si programul de formare: in cadrul acestei etape se vor prezenta telurile profesionale, asteptarile pe care compania le are si, foarte important, cum se pot atinge acestea. De asemenea, angajatul va fi informat cu privire la modul in care organizatia il ajuta sa-si atinga maximul profesional si ce programe de instruire pune la dispozitie.

6. Primele sarcini si coordonarea angajatului. Durata procesului de integrare poate sa dureze cat perioada de proba a contractului de munca sau mai mult ori mai putin, in functie de cum se stabileste la nivelul companiei. In aceasta perioada, este necesara coordonarea angajatului si asistarea acestuia pe parcursul primelor sarcini, astfel incat sa simta ca are sprijin si ca se poate baza pe echipa din care face parte.

7. Evaluarea rezultatelor procesului de integrare: se face atat pe parcursul procesului, cat si la finalul acestuia. Se pot organiza sedinte cu noii angajati, unde se vor discuta etapele si atingerea obiectivelor programului.

3. Sfaturi si recomandari pentru integrarea cu succes a personalului nou angajat

Pentru a obtine un rezultat optim, este necesar sa se stabileasca din primul moment contactul cu echipa din care va face parte angajatul, atat la nivel superior, cat si la nivel inferior, in ordinea ierarhica. Ar trebui organizate scurte intalniri de prezentare si de lucru cu diferitele echipe, care se vor incheia cu conducerea companiei. Aceasta strategie de prezentari ascendente, de la baza pana la varful superior al piramidei ierarhice, va oferi muncitorului o viziune completa asupra firmei si toate informatiile necesare.

Implementarea optima a unui program de integrare implica planificarea unei serii de faze (prezentare, integrare, autonomie), a unui calendar (prima saptamana, prima luna, primul trimestru) si stabilirea unor obiective pentru fiecare dintre aceste etape, pana cand angajatul este autonom, capabil sa isi asume responsabilitati si sa atinga tintele propuse.

Acestea fiind spuse, este important sa se aiba in vedere ca prima impresie pe care noul venit si-o va forma asupra organizatiei va conditiona perceptia asupra companiei si modul in care isi va desfasura activitatea in cadrul acesteia. Este un moment important, care necesita o atentie sporita si o planificare detaliata din partea angajatorului. In acest fel, se pot atinge asteptarile noului venit, iar imaginea postului ocupat si a companiei la care lucreaza vor fi la inaltime.

Sursa foto: Pexels.com

Share:
Build your future © 2017 Human Source. Toate drepturile rezervate.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram